Discover Ecuador - Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Christel Groen - WaarBenJij.nu Discover Ecuador - Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Christel Groen - WaarBenJij.nu

Discover Ecuador - Baños

Door: Christel Groen

Blijf op de hoogte en volg Christel

23 Oktober 2016 | Ecuador, Baños

17-10

Vandaag eerste Spaanse les in Baños. Het was erg lastig omdat de lerares alleen Spaans praat en geen Engels. Het is elke dag 3 uurtjes les.

Eirin, Helena en ik verblijven bij een gastgezin, krijgen ontbijt en lunch. Dus rond 1 uur half 2 is elke dag 'hetzelfde'. Baños lijkt niet zo groot, er heerst een gezellige sfeer en er zijn ontzettend veel straathonden. Die honden vinden het leuk om in de nacht herrie te maken. Maar ondanks dat wel lekker geslapen vannacht. Vanmiddag zijn de twee meiden gaan canyoning, mij leek raften leuker dus dat doe ik morgen zonder hun. Dit stadje is omringd door bergen en ik besluit om omhoog te gaan. Binnen ander half uur was ik boven, veel sneller dan verwacht! Ook iets steiler dan ik had verwacht, en verlaten. Want op dieren na ben ik niemand tegengekomen. Dus wel een steenbok of geit, die me serieus nakeek en ging blaten, heel veel vlindertjes en vogels. Het was lekker weer en een goeie lichaamsbeweging, met wat klimmen tussendoor. Het uitzicht tussendoor is gaaf, hoe Baños steeds kleiner wordt.. Zie foto's! Bijna boven, echt bijna. Nog geen 20 meter van de top vandaan. Laatste stuk was erg steil, en er was bijna een vlakker stuk. En toen hoorde ik wat loeien. Ik keek omhoog en er stond een stier, met een ring in zn snuit en horens. En hij was groot.. Dus, was ik binnen een paar minuten al ver naar beneden, sneller dan de heenweg. Misschien was het beest tam en deed t niks kwaad, maar hij stond boven me (letterlijk) en was echt heel groot. Ik heb er geen spijt van dat ik niet op de top ben gekomen, ik ben weer veilig beneden gekomen haha. En zoals een reizigersquote luidt: Het gaat niet om de bestemming maar om de reis daarnaar toe. In dit geval zeker waar!


18-10

A las 9 horas. RAFTEN! Dit vind ik leuk, van tevoren al. Mn eerste keer raften, en dat in de amazone. Naja, in een rivier die een paar kilometer verderop overloopt in de amazone. Wel het gebied. En je kan je misschien een voorstelling bij maken, op de foto's zie je ook wel wat, maar dit gebied is zo ongelofelijk mooi! De rivier, El rio Negro, heeft veel 'rapids' stukken met wild water en stenen enzo. Ook heeft t rustige stukjes, waar we even konden genieten van de omgeving. Enja, dit is voor herhaling vatbaar! Ik was als enige kleine meisje met 5 mannen, maar vond het niet minder leuk en roeide net zohard mee. Dit was echt leuk!

Om 2 uur begon de Spaanse les, en deze les duurde lang.. Ik was lichamelijk moe en het was frustrerend omdat ze echt alleen Spaans praat, de lerares.

Gelukkig hebben we er een leuke avond van gemaakt, met z'n drieën zijn we pizza gaan eten, heerlijk!

Weer een wauw momentje, ik zie voor het eerst de maan in Ecuador, omdat het in Quito bewolkt was 's nachts. Wat gek, ik dacht dat er wat mis was met het raam, maar dat is helemaal niet zo. In Nederlands is of de rechterkant of de linkerkant niet helemaal vol, en hier dus nu de bovenkant. En dat is een gek gezicht.. Voor nu bedtijd, morgen weer genoeg te doen!


19-10

De dag begon met Spaans, dit ging stukken beter dan de andere lessen! Je wordt verplicht in zekere zin om Spaans te praten en begrijpen. Na de lunch had ik gekozen voor mountainbiken, de andere meiden gingen liever paarrijden gister. Prima, maar Elizabeth(gastvrouw) vertelde dat ik de enige was, en dat de guide die mee zou fietsen zn been heeft gebroken dus ik kon alleen gaan. Maar ze zou een kaart geven. En de trip naar de waterval werd vaker gedaan door mensen die alleen waren. Eirin besloot om mee te gaan, want mountainbikes zijn op tientallen plaatsen onder 5 dollar te huur voor een dag. Dus gingen we met de kaart (zie foto, dit is eigenlijk wel lachwekkend) op stap. Geen idee hoelang het zou duren, maar met de kaart en uitleg (maar 1 tunnel na een brug rechtsaf de rest rechtdoor) zou het goedkomen. Vandaag was het weer lekker weer en hebben genoten van het fietsen, het meeste was downhill, heerlijk! Na anderhalf uur kwamen we bij Mercedes aan, een mevrouw met een restaurantje en een verse juice had voor ons. Vanaf daar was her 20 minuutjes lopen naar beneden. De Cascada (waterval) is de bekenste van Ecuador, en er waren gek genoeg niet meer dan 15 toeristen en een paar locals. Voordeel om niet in het hoogseizoen te gaan! Dit was weer zo'n moment, zo'n wauw moment. Zo blij dat ik hier ben geweest! We namen de bus (voor 2 dollar) naar baños die ook de fietsen meenam. Naja bus, het was zo'n wagentje met open achterkant en er pasten 6 mensen in.
Om deze geweldige dag leuk af te sluiten gingen Eirin en ik naar een thermen bad, met natuurwater, dat komt van de waterval die ernaast is. Het water is verwarmd, zo lekker! Na 2 weken of koud water of koud-heet-koud-lauw water douche was dit even een verwenmomentje.


20-10

Hoooi,
Belabberd geslapen, volle neus, het is koud en ik ben verkouden. De gastvrouw en mensen van de talenschool behandelen je gelijk alsof je ziek bent, maar dit is echt niet het einde van de wereld. Oké, het is vervelend en irritant, maar dat gaat vast weer over. Ik ben wel 3 Ecuadoriaanse recepten tegen verkoudheid rijker haha.

Rond een uurtje of 2 zijn we naar de schommel geweest, La casa del Arbol(zoiets). Er waren meerdere schommels en ik weet niet welke nou de bekende is, maar het was leuk! Daarna zijn we een hamburger gaan eten ergens, dat was een eenmalige ervaring want ehm, dat is heel anders. Ook minder lekker, dus dan maar weer elke dag rijst en aardappelsoep.

's avonds gekaart met zn drieën, was gezellig. Morgen rustig dagje en dan alweer verder op reis!


21-10

Ola! Vandaag de laatste Spaanse les gehad. Rustig aan gedaan, spulletjes gepakt en nog eens het dorpje bekeken. Het is hier echt een klein paradijsje. Dit was een leuke en volle week, in mijn ogen optimaal benut! Dit is een plek om ooit nog terug te komen, en als je in de buurt bent, zeker de moeite waard om langs te gaan!

En trouwens, het is in oktober feest. Een feest van de katholieken voor Maria, de hele maand(of 2 weken) is er elke dag muziek, een orkest dat rondloopt met een stoet erachter van mensen met bloemen en kaarsen. Omdat t een klein stadje is hoor je dat dus de hele dag. Gister begonnen ze om half 6 s ochtends, vandaag was er een lied voor Maria, heel hard. Ook is er de hele dag door vuurwerk, om de paar minuten wordt ergens iets afgestoken dat in de lucht ontploft, dat ook de hele dag. Het is bijzonder.


22-10

Buenas dias!

9:49, de bus van 10 uur naar Quito vertrekt. Dat is vreemd, want normaal is alles te laat… maar oke!
Op dit moment 27.7 graden, het is een mooie dag. De busrit duurt 4 uur en in Quito nog een bus/taxi naar mn huisje daar, dan snel kleding laten wassen, spullen pakken voor de Jungle en een blog posten. Morgenochtend vroeg weer op reis, ongeveer 10 uur lang, naar Lago Agrio.
Aha, de meneer kwam kaartjes controleren, en blijkbaar zit ik in de verkeerde bus. Hij gaat wel naar Quito en kaartjesprijs is hetzelfde, maar een andere vervoerder ofzo. Gelukkig is zo'n kaartje niet extreem duur, leerfoutje :/

Verder ging alles, met een beetje onzekerheid, in een keer goed. Morgen ochtend vroeg ga ik naar Lago Agrio, die reis duurt 10 uur en dan is het buskaartje en de bus zoeken nog niet inbegrepen...

Als het goed is volgende week weer een blogje, komende week écht zonder internet doen. En ik ga sommige mensen echt wel missen hoor.. maar de groetjes aan iedereen daar!


Adíos!

  • 23 Oktober 2016 - 10:07

    Jorik:

    Gezellig is Baños hè! En toen wij er waren was het inderdaad een stuk drukker bij die waterval en moesten we ook een aantal keer op mensen wachten. En de schommels bij de boomhut zijn de oorspronkelijke, die andere rip-offs. Wel cool dat je gewoon op een berg omhoog bent geklommen, dat hebben wij niet gedaan, hoor.

    Nu komt het zwaarste van je reis, denk ik, want die reis naar de jungle is echt hell. Tien uur is een schatting, want de buschauffeur kan zomaar een paar uur omrijden als hij daar zin in heeft. Daarnaast is het donker en de weg is verschrikkelijk slecht door alle wegverzakkingen. Op sommige stukken hebben ze zelfs nooit asfalt neergelegd omdat het toch weer wegspoelt. Dus het rijdt erg oncomfortabel en dan moet je ook nog gaan slapen. En vanaf Lago Agrio moet je trouwens ook nog twee uur met de klein busje. Maar het is prima te overleven (regel veel muziek waarmee je in slaap kan vallen) en als je er bent is het het tofste wat je ooit hebt gezien! Weet je toevallig welke lodge je gaat? Als je naar Cayman gaat moet je de groetjes doen aan gids David (zeg dan maar dat ik familie van Dennis ben) en hij kan ook een paar woordjes Nederlands (vooral veel dierennamen). ¡Disfrútalo!

    En het is gek hoe vermoeiend het is on de hele tijd in een andere taal te moeten praten, vind je niet? Als je trouwens iets niet snapt of problemen hebt met het Spaans mag je altijd dingen vragen!

    Veel plezier en groetsels!

    Jorik en ook van Elise

    (Sorry voor mijn bloggerige reactie op je blog.)

  • 23 Oktober 2016 - 13:00

    Mieke Groen:

    Wat een lekker lang verhaal weer! Echt leuk, Christel!
    Geniet van de week in de jungle. Ik ben benieuwd naar je verslag daarvan.
    Ik denk aan je

  • 01 November 2016 - 19:50

    Oma Hoogendam:

    Wat beleef je veel Christel, je kan straks een heel boek er van maken .
    Het is heel mooi daar,en van alles te zien. Groetjes van oma Hoogendam.

  • 01 November 2016 - 19:55

    Willy:

    Ben benieuwd hoe deze week geweest is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Deze blog gaat voornamelijk over mijn reis naar Ecuador en een stukje over mij. Heb je vragen of meer interesse naar mijn reis, reageer dan op mijn berichten of stuur een mailtje naar christelgroen@live.nl

Actief sinds 09 Sept. 2016
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 11571

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2016 - 01 Februari 2017

Ecuador

Landen bezocht: