Discover Ecuador - Jungle - Montañita - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Christel Groen - WaarBenJij.nu Discover Ecuador - Jungle - Montañita - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Christel Groen - WaarBenJij.nu

Discover Ecuador - Jungle - Montañita

Door: Christel Groen

Blijf op de hoogte en volg Christel

12 November 2016 | Ecuador, Montañita

23-10

Hoihoi, vandaag naar Lago Agrio. Om 8 uur van huis weg, om 7 uur aangekomen, best netjes! En er stond vermeld dat er altijd warm water in het hotel is, maar niet op mijn kamer.. Ook niet heel erg want het is minstens 30 graden snachts. Vannacht dus een hotelletje, morgen naar de echt jungle…

24-10

Buenas días!

Na t ontbijtje in het hotel zou ik worden opgehaald. Geen idee hoelaat, door wie, oid. 10 uur: na 2 uur wachten was er een busje die mn naam op de lijst had staan. Samen met Teresa onderweg naar het vliegveld om de andere 2 op te halen. Het vliegtuig heeft vertraging omdat het regent, dus dan vliegt ie nog een rondje totdat het stopt met regenen. Heel vreemd verhaald, maar dat zei de buschauffeur…
10:45, vliegtuig is geland en we zijn weer onderweg!

Bij de lunchplek gaan we over van de bus op de kanoes(met motor). Onderweg zien we allemaal vogels en apen, papegaaien.. Ja, we zijn in de jungle! Na een paar uur in de kanoe, en dat ding ging echt niet langzaam, komen we aan bij onze lodge. Het is niet groot, maar genoeg plek. En de luxe, phoeee. Dat had ik niet verwacht. We blijven blijkbaar de hele week hier. Nouja, blijven hier, de trip duurt 4 nachten en 5 dagen, allemaal volgepland..

Eenmaal spullen op kamer gezet, werd verteld dat we gelijk weer weg gingen. Met de kanoe naar de lagoon waar je ook kan zwemmen. Na 25 minuutjes varen waren we op de lagoon, onderweg zagen we nog 2 kalkoenen(stinky turkeys). De zon ging onder en we gingen zwemmen. We bleven wachten op de dolfijnen maar die hebben we niet gezien, wel Venus, Mars, Saturnus. Schijnt dat je vaak alle planeten kan zien als het helder is.. Onderweg naar huis hebben we nog een camon gezien. En de sterrenhemel, wauw! Nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien, dat was adembenemend.
In de lodge kregen we dinner, zag er goed uit!

25-10

Goodmorning!
Begint goed, er is warm water! Best gek dat in de steden geen warm water is en hier wel. Maar ze fixen hier alles zelf, ze wekken sonar elektriciteit op, gebruiken het water uit de rivier dat ze filteren en vervolgens voor de douches en kranen gebruiken.

Na het ontbijtje om 8 uur gingen we met de kanoe 30 minuutjes varen en kwamen aan land om te hiken. Onze guide Seleina vertelde over de native people hier en welke natuurlijke medicijnen van welke boom of plant gebruiken. Ze had nog veel meer informatie over de planten bomen nativs en dieren. Na ongeveer 2/2.5 uur gingen we roeiend terug. En soort van kanoe met peddels en geen motor… iets rustiger dan raften haha. De Rode aap hebben we van dichtbij gezien en ook schildpadden! En zelfs, jawel, een dolfijn. 1 keertje, maar toch!

Na de lunch gaan we weer op pad, kanoeen, zwemmen, dolfijnen, anacondors en camons zoeken.

Zoo ciësta gehad, heerlijk.
We zijn onderweg, miereneter gespot!
En weer apen, alsof het heel normaal is. Naja, dat is het hier misschien ook wel haha. Dolfijnen nu echt gezien, de sunset ook weer en we gaan zo voor camons als het donker is. Boaa, slangetjes hebben ze ook.
CAMON, Jahoor en groot! Van meter afstand gezien, gekke krokodil bleef gewoon zitten. Gaaaf!

's avonds weer heerlijk gegeten, maar elke maaltijd is hier zo ontzetten veel en goed en lekker! Lijkt n goeie combinatie, maar niet voor een week lang haha.

26-10

Vandaag gaan we naar de nativ community. 2 uur varen met motorboot. En onderweg een echte ratelslang gezien! Het is blijkbaar zelfdzaam om ze te zien omdat ze niet aan de rivier leven, gaaf! Het is een heerlijke dag met alleen maar zon en geen haast. Was leuk om daar te zijn! Ontzettend veel informatie en dingen gezien, tortilla's gemaakt van jukas die we 10 min daarvoor hadden geoogst. Daarna bezochten we de shamman die een stukje verder leeft(soort medicijnman).

Oke, daar is het moment… de nachttour. Stukje wandelen in het tropisch regenwoud en oppassen dat je niet op gekke beestjes stapt. Bananen spinnen, wolfspiders, talloze taratula's, en nog heel veel meer spinnetjes, de guide vertelt rustig dat de spinnen voor ons niet dodelijk zijn maar wel giftig, en heel gevaarlijk. Daarnaast nog meer grote beestjes en zo, spanneeend!

27-10

Vanochtend zijn Britney en Shaun, het typisch amerikaanse koppel, de helft van onze groep en gezellige mensen vertrokken naar de bewoonde wereld. Terese en ik mochten dus de activiteit met zn tweetjes doen. Weer roeien! Dat was leuk en een beetje zwaar maar geen probleem om dat nog een keer te doen. We gingen alleen ietsje verder dan dat we dachten… Maar wat was dit het ontzettend waard! We hebben 4 groepen aapjes gezien van dichtbij, nog geen paar meter. Zo zoo leuk! En ook een rog, zo'n platte vis met een babygezichtje^^

In het tropisch regenwoud heb je niet heel veel bloemen, een van de weinigen is de Heliconia. Sulema vertelt dat deze bloemen worden gekweekt in Ecuador en geëxporteerd naar Europa. Ik ben heel benieuwd hoe duur deze zijn! Iemand bekend mee?

28-10

Het regent de hele dag, vanaf 12 uur vannacht. En hard, gister was het rond 36 graden, in de boot met regen voelt het als 15 graden. Zeikienat op weg naar de beschaving, soort van. Uit de jungle in ieder geval. Nu in de bus naar Lago agrio, duurt ongeveer weer 2 uurtjes.

Montañita

Deze week is in Montanita. De reis vanuit Quito duurde 13 uur, maar we zijn op bestemming aangekomen. Montañita is een heel klein dorpje een de kust. Bekend om 9maanden zon in het jaar, surfen, en het uitgaansleven dat elke dag weer een feest is. Maandag en dinsdag had ik Spaanse les en surfles, vooral dat surfen was gaaf! Ik had gehoopt dat het ergens op longboarden lijkt maar dat is niet zo. Woensdag hebben we zelf nog een surfles genomen ergens, toch is het gaaf!

Woensdag tot en vrijdag was er een nationale feestdag. De dag(en) van de doden. De mensen gaan naar de begraafplaatsten en drinken een speciaal drankje, eten brood in de vorm van een baby en vieren feest. En herdenken, met liedjes zingen dansen en dergelijke. Daarom is iedereen vrij, de school dus ook. Dit maakte deze week een beetje tot een vakantie. Behalve de paar winkeltjes/restaurantjes, het strand, de coctailstraat en clubs heeft Montañita niet veel meer te bieden. Toch is het daarom erg populair onder ecuadorianen en is het elk weekend een trekpleister voor vooral mensen uit Guayaguil, toerist in eigen land dus.
Het was erg jammer dat we niet veel zon hebben gezien, dat kwam omdat wij in een regenmaand daar waren.. Uiteindelijk was het een leuke en relaxte week!

• 12 November 2016 - 06:55

Tara:

Wauw, wat beleef je veel! En die spinnen

• 12 November 2016 - 07:01

Steven En Tineke :

Wat fijn om weer wat van je te horen! :) Hield m'n inbox al goed in de gaten! ;)
    Wat een spannende jungleverhalen! Krijg de kriebels van alle spinnen die je opnoemt haha!
    Die plant had ik trouwens op internet gevonden voor €25,95 (kamerplant formaat) :P
    Geniet nog maar even verder van je tijd daar! We kijken uit naar volgende berichten!
    Liefs xx

• 12 November 2016 - 12:24

Rens En Esther:

Leukleuk! Weer ff fijn wat nieuwe verhalen van je! We genieten hier lekker mee

• 13 November 2016 - 13:02

Hanneke En Ronald:

Hoi Christel, wat een leuke verslagen, zeg! Ik ben best erg jaloers!!!! Al die dierentuinbeesten die jij gewoon in het wild ziet, GEWELDIG!!! Geniet er maar van. En ook nog lekker gesurft, leuk hoor. Heel veel succes en plezier met het vrijwilligerswerk bij de kinderen toegewenst. Tot de volgende blog!

• 13 November 2016 - 22:20

Willy:

Hoi Christel. Goed om weer wat van je te lezen! Je beleeft genoeg zeg! Heel bijzonder lijkt me om mee te maken. Aan de lach op je gezicht blijk je het goed naar je zin te hebben!;) Lukt het Spaans al een beetje? Haha! Hier is het koud in ons kikker landje. Jij loopt gewoon nog lekker zomers rond. Heerlijk! Geniet er verder van en veel succes met alles wat je nog gaat doen! Groetjes en liefs van ons.

Tags: jungle, beach